jump to navigation

Micul pacatos – o intamplare veche Februarie 23, 2012

Posted by Marcelina Popa in Uncategorized.
trackback

Acum vreo 15 ani, veneam de la Bucuresti cu trenul de noapte. Mi-am ales un compartiment gol si m-am culcat. La un moment dat, in compartiment a intrat un baiat de vreo 15 ani, zdrentaros, cu un aer viclean si obraznic. S-a instalat pe bancheta din fata mea si-a inceput sa-si numere cu voce tare banii cersiti prin alte compartimente, zambindu-mi cu un soi de familiaritate vulgara. Isi tuguia din cand in cand buzele (rujate, cred), transmitandu-mi bezele. Avea parul blond, carliontat, si unghiile facute cu oja rosie. Vorbea ca un handicapat, dar era aproape evident ca se preface.

Mi-a cerut niste bani si i-am dat ceva maruntis. Imi vena sa vars, as fi plecat urgent in alt compartiment, dar eram in perioada mea mistica si-mi tot repetam in gand: „In fiecare om exista chipul lui Hristos… Eu nu sunt in stare sa-l vad, dar el este acolo…”, apoi cadeam in extrema cealalta: „Dumnezeule, cu pustiul asta nu mai e nimic de facut! A trecut prin mainile nu stiu cator pedofili, e stricat pana-n maduva oaselor, sigur e si hotz … mai bine plec naibii de aici!”

M-am incapatanat sa raman totusi acolo, cu un soi de indarjire deznadajduita. Am intrat in vorba cu el, ca si cand ar fi fost un om normal. I-am dat juma’ de sandvis, un mar, ce-aveam la mine.  Mi-a dat si el juma’ de napolitana, pe care am inghitit-o cu greu, repetandu-mi mereu ca Iisus cina cu leprosii ci curvele, fara sa se teama de microbii de pe degetele lor.

Din cand in cand, dupa cate-o statie, baiatul mai dadea o tura si revenea in compartiment cu ce reusea sa adune de la noii veniti. La un moment dat, insa, a incetat sa iasa si a inceput sa discute cu mine normal, parasind tonul ala de handicapat. Nu mai stiu ce povestea: intamplari din copilarie, cum isi parasise familia… Cand ajunsesem deja aproape de Tulcea, a incetat si sa vorbeasca: privea pur si simplu pe fereastra sau la mine, cu un zambet linistit si … luminos, asta-i cuvantul! Era ca si cand i-ar fi cazut niste bube de pe fatza, avea exact aerul Micului Print – nu, mai degraba o combinatie intre Micul Print si aviator. M-am gandit, putin speriata, ca acela e chipul lui Hristos!

„Aveti un baiat, doamna!” – mi-a zis, cand sa coboram. „Nu, am o fata!”, l-am contrazis eu. El, razand: „Nu, aveti si un baiat!”. Mi-a fost teama sa mai zic ceva. Ne-am despartit in gara din Tulcea: el lua trenul inapoi, ca sa mai castige un ban, eu ma duceam acasa. Mi-a sarutat mana, la plecare, cu un aer putin teatral.

––––––––––

Steinhardt:  „Pentru creştinism încrederea e calea morală a generării de persoane. Numai omul îşi făureşte semenii proporţional cu încrederea pe care le-o acordă şi le-o dovedeşte. Neîncrederea e ucigătoare ca pruncuciderea; desfiinţează ca om pe cel asupra căruia este manifestată. Omul însuşi, făurit de Dumnezeu, îşi transformă pe aproapele său în persoană – printr-un act creator secund – datorită încrederii pe care i-o arată (Claudel).

Iată pentru ce bănuiala este atât de nocivă. Din persoană omenească ea îl transformă pe cel bănuit în – în ce? Nu în brută, ar fi prea bine, ci în ceva nespus mai făcător de rău, în făptura cea mai abjectă, mai pernicioasă, mai cancerigenă ce poate fi – în şmecher

––––––––

Oamenii tind sa devina ceea ce vezi tu in ei. Daca o tii pe-a ta, ca Don Quijote, vazand printi si printese in oameni obisnuiti, lumea in care traiesti se transforma treptat intr-o luma mai buna, populata de oameni mai buni. Nu stiu daca lucrul asta e valabil si-n lumea oamenilor mari, dar in lumea copiilor este sigur adevarat!

Comentarii»

1. sjackm - Iunie 4, 2012

Draguta intamplare. E ciudat cum uneori mai gasesti o raza de speranta in oameni aparent pierduti cu totul…


Lasă un răspuns

