jump to navigation

Jurnalul ultimelor doua saptamani – episodul 2 Ianuarie 29, 2010

Posted by Marcelina Popa in Clasa a V-a, Cutia cu jucarii, Jurnal.
Tags: , ,
trackback

Cu taxiul

Azi am mers cu un taximetrist care asculta opera. Nu stiu ce muzica era, nu stiu nici cine canta (un tenor, in orice caz), dar mi-a placut foarte mult. Afara ningea, masina parea sa alunece ca o sanie printre cladiri si copaci troieniti, iar eu stateam la caldura cu Jose Carerras (el parea sa fie, totusi) si cu nenea taximetristu’, un om tacut si masiv, troienit si el un pic, pe la tample.

Tot despre taxiuri (numarul Hardy-Ramanujan)

Discutie pe mess, cu un fost coleg de facultate:

el: eu la anu’ fac 50 de ani
eu: si eu la fel
eu: acum am 49

el: suna ca naiba „50 de ani”
el: dar n-ai ce-i face
eu: 49 imi place mai mult, e patrat perfect de nr prim
el: pai da
el: asa mai fac si eu cate o socoteala
el: de ex fiica-mea are 7 ani
eu: frumos
el: si eu am de 7 ori cate 7
el: o chestie cu care nu ne mai intalnim
eu: da
eu: ecuatia 42+x=x patrat are o singura radacina pozitiva

el: da, 7
eu: -6 e aia negativa
el: il stii pe unu Ramanujan, banuiesc
eu: da
eu: prieten cu Hardy

el: da
eu: stii povestea cu nr taxiului?
el: da
el: la aia ma gandeam cand te-am intrebat

Povestea e de fapt urmatoarea:

Hardy, un mare matematician englez, il viziteaza la spital pe prietenul sau muribund, Ramanujan (un alt mare matematician, mort foarte tanar, din pacate). Ii spune: „Am venit pana aici cu un taxi care avea numarul 1729. Un numar destul de putin interesant, mi s-a parut mie”. La care Ramanujan raspunde: „O, nu, te inseli! E un numar foarte interesant: e cel mai mic numar natural care poate fi scris in doua moduri diferite ca suma a doua cuburi perfecte”😉.

Numerele cu aceasta proprietate se numesc si acum „numere Ramanujan”, iar 1729 se numeste „numarul Hardy-Ramanujan”.

Misiune speciala pentru clasa a V-a: explicati care-s cuburile la care se referea Ramanujan.😀

P.S. O problema destul de usoara: la cati ani trebuie sa faci un copil pentru a avea bucurii de genul asta: copilul meu are 7 ani, iar eu de 7 ori 7?

Alta problema usoara: „Varsta bunicului este cubul varstei nepotului. Cati ani are fiecare?”

Comentarii»

1. elite - Ianuarie 29, 2010

Mate de la prima ora a diminetii.Ok!Eu cred ca si celor mai mari le putem da asemenea probleme…E posibil sa avem surprize…mari surprize

2. A - Ianuarie 30, 2010
3. mihai neagu - Februarie 1, 2010

Doamna diriginta, „misiune indeplinita” ! Cel mai simplu ar fi sa descompunem numarul si observam ca acesta poate fi scris ca 1000+729 unde 1000 este cubul lui 10 si 729 este cubul lui 9. Deci numarul 1729 poate fi scris ca suma cuburilor 10 si 9. Deci 9 si 10 sunt „numere Ramanujan” .🙂

4. mihai neagu - Februarie 1, 2010

Pentru ultimele 2 probleme: Daca varsta mamei este 7×7=49 ani, scadem 7 (cati ani are copilul acum) si obtinem 42 ani. In ceea ce priveste problema cu bunicul, am luat-o babeste (prin incercari). Notam nepotul cu n si bunicul cu b. Daca n=1 => b=1 ; daca n=2 => b=8 : daca n=3 ani => b=27 ; daca n=4 ani => b=64 (destul de plauzibil) ; daca n=5 ani => b=125, inacceptabil !!! Avem deja un strabunic sau cel mai batran bunic de pe planeta !!! => nepotul are 4 ani iar bunicul are 64 ani.🙂

5. A - Februarie 13, 2010

Lasă un răspuns

