jump to navigation

Cu cat vindeti unghiurile B si C la un loc? Octombrie 30, 2009

Posted by Marcelina Popa in Clasa a VI-a, Cutia cu jucarii, Jurnal.
trackback

In 1985 eram profesoara in primul an de invatamant, la Liceul Agricol. In clasa a IX-a se relua geometria de gimnaziu intr-un mod riguros, sau cel putin aşa ar fi trebuit sa se intample. In realitate, pentru că majoritatea copiilor erau bâtă, eram obligaţi să luăm totul de la zero. Tocmai predasem teorema despre suma unghiurilor in triunghi si la sfârşitul orei le propusesem o problema: „Daca intr-un triunghi un unghi are 90 de grade, aflati cate grade au celelalte doua la un loc”. Trecand printre banci, am descoperit in caietul unei fete o rezolvare stupefianta:

Unghiul A are 90 de grade => B are 90 grade => C are 90 grade. Dar noi stim ca in absolut orice triunghi (eu insistasem pe ideea asta: „in ABSOLUT ORICE triunghi”) suma unghiurilor este de 180 grade. Deci: 90+90+90=180.

Rezolvarea era insotita de o figura infatisand un frumos triunghi echilateral.

Am ramas masca, evident. Ca sa inteleg ce se intampla, am scos-o pe fata la tabla si i-am cerut sa adune cateva numere. Le-a adunat perfect. Am revenit la 90+90+90. Stia cat face? Da, 270, mi-a raspuns,  dar nu le demonstrasem eu ca in ABSOLUT ORICE  triunghi suma este de 180 de grade? (Se pare ca n-am tinut in viata mea o lectie mai convingatoare decat asta!).

Peste trei sferturi din clasa nu rezolvasera deloc problema. Am reformulat-o: „Un om vindea un triunghi cu 180 lei. Unghiul A il vindea cu 90 de lei. Cu cati lei vindea celelalte doua unghiuri?” . Absolut toti copiii au rezolvat acum corect problema.😉 Mi-am dat seama ca ii speria ideea de masura a unui unghi si ca, de fapt, habar n-aveau ce inseamna chestia asta.

De-atunci am avut intotdeauna grija sa acord suficienta atentie lectiilor despre masura unui unghi, la clasa a VI-a. Folosirea raportorului nu este suficienta: copiii trebuie sa-si inchipuie interiorul unghiului format din multe feliuţe de cate un grad.

Azi am discutat despre lucrurile astea la clasa a VI-a A. Le-am spus la un moment dat:

– Trebuie sa va obisnuiti sa desenati un unghi de masura data si fara raportor. Cu aproximatie, bineinteles. N-aveti tot timpul raportorul la voi.

La care Teo zice vesel:

– Asta faceam eu si Cristin aici: desenam fiecare cate un unghi si dupa aia masuram sa vedem care a gresit mai putin!

– A, e o idee foarte buna! am zis eu. Ne putem juca in felul asta. :)/span>

– Da, dati-ne o masura!  au zis si ceilalti.

– OK… 160 de grade, sa zicem. Intai il desenati, apoi il masurati, sa vedeti cat ati gresit.

Toata lumea s-a aratat foarte interesata de jocul asta. Dupa ce au terminat ei, am desenat si eu un unghi pe tabla (avea 163 de grade – aveam sa constat un pic mai tarziu). Am trecut printre banci: unghiurile aveau cel putin 140 de grade, ceea ce mi s-a parut excelent. La un moment dat, Clara spune:

– Am masurat de 5 ori, fiindca nu-mi vine sa cred: are exact 160 de grade!

Era adevarat: unghiul ei avea 160 de grade, era unghiul campion!😛 Pe locul doi erau doua unghiuri de 161 de grade. Mai departe n-am mai tinut socoteala.

– Hai sa facem invers, am zis eu. Eu desenez un unghi si voi incercati sa estimati cate grade are, fara raportor. Apoil il masuram cu raportorul.

– Dar cum facem ca sa desenam cu totii acelasi unghi? a intrebat cineva.

Am desenat un patrat cu latura de 4 casute si am unit coltul din stanga jos cu mijlocul laturii de sus.

– Asta-i unghiul, le-am zis, aratand catre unghiul format de latura de jos a patratului cu segmentul oblic construit de mine.

L-au estimat foarte bine: in jur de 60 de grade. Intre timp, s-a sunat de iesire. Multi copii mai voiau niste unghiuri, dar a trebuit sa ne intrerupem.

A fost o ora foarte placuta pentru toata lumea, inclusiv pentru mine 🙂.


Comentarii»

1. Miruna Lazar - Octombrie 31, 2009

Si pentru mine😀

2. mihai neagu - Noiembrie 25, 2010

Asta ne-ati zis si noua acum 2 saptamani.🙂


Lasă un răspuns

