jump to navigation

Evrika! Şi din nou Intel Teach :) Septembrie 17, 2009

Posted by Marcelina Popa in Cutia cu jucarii, Jurnal.
Tags: ,
trackback

Am gasit, in sfarsit, o tema interesanta pentru proiectul Intel Teach. Spuneam aici ca mi-am ales initial intrebarea: „La ce ne pot folosi abstractiunile matematicii superioare in viata de toate zilele?”. Nu stiu, insa, daca am cui s-o adresez! Elevii de clasa a XII-a (singurii care au de-a face cu matematica superioara) sunt stresati de apropierea examenului de bacalaureat. Programa e atat de incarcata incat nu ne permite (nici mie, nici lor) sa alocam numarul cuvenit de ore elaborarii si evaluarii unor proiecte care sa raspunda la intrebarea de mai sus.

Situatia nu e mult mai roza nici la clase mai mici: datorita statutului special al matematicii (disciplina de examen) nu ne permitem sa consumam prea multe ore pentru activitati cu caracter interdisciplinar, oricat de interesante si de utile ar fi ele (mai are vreun rost sa precizez ce rol infim acorda examenele de matematica din Romania interdisciplinaritatii si, mai general, oricarei legaturi dintre matematica si viata reala?).

Din fericire, la clasele a V-a si a VI-a am un optional numit „Caleidoscop matematic”, care-mi permite o mare libertate de miscare: n-am niste competente rigide, n-am obligatii legate de vreun examen. Prin urmare, m-am hotarat sa schimb intrebarea esentiala. Am gasit una extrem de fertila, zic eu:

Cum putem masura ceea ce pare de nemasurat?

E o intrebare care trimite catre aproape toate disciplinele si la care nu se poate raspunde fara cunostinte de matematica. Am deja mai multe idei adunate chiar pe acest blog (pentru a le accesa, e suficient un clic pe tag-ul „masurare” din norul de tag-uri din dreapta ecranului).

Una dintre problemele mele preferate este problema 1 de aici . E vorba despre tunete si fulgere🙂. Azi dimineata mi-a venit o idee: se poate experimenta metoda propusa de Miruna pe inregistrari de pe youtube, facute in timpul unor furtuni. Nici macar nu mai e nevoie de cronometru, fiindca orice videoclip are o chestie care inregistreaza timpul, in minute si secunde (in problema ne trebuie secunde).  Se pot include asemenea clipuri intr-un proiect, alaturi de prezentari generale ale teoriei despre tunete, fulgere, sunet, lumina. Se pot adauga imagini si inregistrari sonore, de pe net sau facute chiar de copii, in timpul unor furtuni reale.

Stam bine si la capitolul masurari 3D, unde avem un ilustrator de inalta clasa: Razvan🙂.

Unitatea de invatare se va numi chiar asa: „Cum masuram ceea ce pare de nemasurat?”. Se gasesc chestii interesante despre measurement si in standardele NCTM.

I’m FREE!🙂

Comentarii»

1. Update – intrebarea esentiala « Marcelinapopa's Blog - Septembrie 17, 2009

[…] Update – intrebarea esentiala septembrie 17, 2009 Posted by Marcelina Popa in Uncategorized. trackback E un update la ce-am scris azi dimineata. […]


Lasă un răspuns

