jump to navigation

Distanta pana la un punct inaccesibil Septembrie 6, 2009

Posted by Marcelina Popa in Clasa a V-a, Clasa a VI-a, Clasa a VII-a, Cutia cu jucarii.
Tags: , , , ,
trackback

1. Cum ne putem da seama la ce distanta de noi s-a produs un fulger? (clasa a V-a – probleme de miscare)
2. Cum putem calcula inaltimea unui plop foarte inalt? (clasa a VI-a – proportii; a VII-a – asemanare)
3. Cum putem estima distanta pana la un copac situat dincolo de un rau? (clasa a VII-a – trigonometrie)

Se presupune ca dispunem de calculator (un PC ca acesta pe care lucrati acum sau un minicalcultor stiintific), instrumente geometrice obisnuite, cronometru, beţe, ruleta, sfoara.

Comentarii»

1. mirunalazar - Septembrie 6, 2009

1. Ce bine ca il intrebasem pe tata inainte sa plece. Asa , din curiozitate, dar asta mai demult🙂
Imi amintesc ca era o furtuna cu descarcari electrice si am vazut un fulger…o_O ( urmat de un tunet ingrozitor ). Si l-am intrebat pe tata : ” Cat de departe crezi ca a fost fulgerul ala ? ” Si tata a spus : Exista un mod de a afla …trebuie sa numeri cat timp a trecut de la fulger la tunet . Nu e prea greu . Hai sa asteptam urmatorul fulger” si … Evrika! A fulgerat din nou. Am numarat 5 secunde dupa care a tunat . ” Si acum …? ” ” Ia imparte la 3 ” Mi-a iesit 1(6) … ” Mda si?😐 ” ” Atunci la 1,6 km a fost fulgerul ”

Si am facut un efort si mi-am amintit acum conversatia …🙂 Dar nu-mi dau seama de ce m-a pus sa impart la trei :-??

2. Marcelina Popa - Septembrie 7, 2009

Explicatia este urmatoarea: cand are loc o descarcare electrica, aflam lucrul asta in doua feluri. Pe de o parte, ajunge la noi, aproape instantaneu, imaginea fulgerului ( zic „aproape instantaneu” fiindca viteza luminii este extraordinar de mare: cam 300.000 km pe secunda!). Pe de alta parte, ceva mai tarziu (in exemplul tau, dupa 5 secunde), ajunge la noi si zgomotul produs de descarcare, adica tunetul. Viteza sunetului este mult mai mica decat a luminii, asta e explicatia acestei intarzieri; e de numai 0,33-0,34 km pe secunda si depinde de tot soiul de factori, de exemplu de conditiile atmosferice. In exemplul tau, daca luam v=0,33 km/s, obtinem:

d = vt = 0,33*5 =1,65 (km)

Rezultatul este aproximativ, fiindca nu stim exact viteza sunetului. Metoda propusa de tatal tau (tot aproximativa, si ea) este foarte draguta, pentru ca e mai rapida🙂. Conduce la un rezultat foarte apropiat: 1,(6) km. Ia gandeste-te tu un pic de ce ne da la fel!

3. tatik - Septembrie 8, 2009

Problema 1. Viteza sunetului = (aprox) 0.33 = (aprox) 1/3 => e cam tot una dak inmultesti cu 0,33 sau imparti la 3.

Problema 2. Daca ne luam dupa indicatii, trebuie lucrat cu ceva proportii si asemanare. In loc sa masor plopul, masor ceva mai mic, reduc la scara. Zicea k avem niste betze, masor un batz. Si? De unde naiba scot triunghiuri? N-am decat un plop asemenea cu un batz😐

4. Marcelina Popa - Septembrie 9, 2009

Problema 2. Am uitat sa fac o precizare😳 : e o zi insorita, deci … obiectele au umbra!

Ideea de a folosi batzul pe post de copac redus la scara este foarte buna😉.


Lasă un răspuns

