jump to navigation

Cum sunt notati profesorii? Septembrie 5, 2009

Posted by Marcelina Popa in Consiliere elevi, Documente, Pentru parinti.
Tags:
trackback

Si profesorii sunt evaluati, nu numai elevii. Ei primesc, la sfarsitul fiecarui an scolar, cate un calificativ: foarte bine (FB), bine (B), satisfacator (S) sau nesatisfacator (NS).  Incepand de anul acesta, salariile profesorilor vor depinde de aceste calificative. Acordarea calificativelor se face dupa niste criterii numite criterii de performanta pentru evaluarea cadrelor didactice, pe care le gasiti aici, in anexa Ordinului MECI nr. 4595/22.07.2009.

Am sa reproduc ce mi s-a parut mai important din documentul asta, apoi voi face cateva comentarii personale.

„[Exista mai multe domenii de evaluare a cadrelor didactice:]

1. Proiectarea eficientă a curriculumului – 15 puncte, care include:
– Fundamentarea proiectării didactice pe achiziţiile anterioare de învăţare ale educabililor (preşcolari sau elevi)
– Asigurarea caracterului aplicativ al proiectării curriculare
– Respectarea reglementărilor legale în vigoare privind conţinutul şi forma documentelor de proiectare
– Fundamentarea proiectării curriculare pe rezultatele evaluărilor naţionale şi locale
– Adaptarea la particularităţile geografice, demografice, etnice, economice, sociale şi culturale ale comunităţii în care funcţionează unitatea de învăţământ

2. Realizarea curriculumului – 30 de puncte, care include:
– Utilizarea metodelor active (care presupun activitatea independentă a educabilului, individual sau în grup) în activităţile de învăţare
– Adaptarea limbajului la nivelul achiziţiilor anterioare ale educabililor
– Utilizarea manualelor, a auxiliarelor curriculare autorizate şi a bazei logistice existente în unitatea de învăţământ
– Utilizarea experienţei individuale şi a achiziţiilor anterioare de învăţare ale educabililor
– Furnizarea de feed-back şi informarea sistematică a educabililor şi, după caz, a părinţilor în privinţa progresului şcolar realizat
– Realizarea majorităţii obiectivelor curriculare în timpul activităţii şcolare a educabililor
– Punctualitate şi realizarea întocmai şi la timp a activităţilor planificate
– Asigurarea caracterului aplicativ al cunoştinţelor predate
– Respectarea indicaţiilor metodice asociate documentelor curriculare în uz
– Adaptarea metodologiei didactice la particularităţile geografice, demografice, etnice, economice, sociale şi culturale ale comunităţii în care funcţionează unitatea de învăţământ
– Respectarea tuturor prevederilor legale privind drepturile copilului şi drepturile omului
– Acordarea unui respect egal tuturor educabililor, indiferent de mediul de provenienţă, capacitatea de, învăţare şi rezultatele obţinute

3. Evaluarea rezultatelor învăţării – 20 de puncte, care include:
– Evaluarea continuă şi notarea conform reglementărilor legale şi standardelor naţionale în vigoare
– Asigurarea transparenţei criteriilor şi a procedurilor de evaluare
– Evaluarea satisfacţiei beneficiarilor de educaţie conform procedurilor stabilite la nivelul unităţii de învăţământ
– înregistrarea activităţilor de evaluare în conformitate cu legislaţia în vigoare
– Comunicarea sistematică, către beneficiarii de educaţie, a rezultatelor evaluării
– Promovarea autoevaluării educabililor
4. Realizarea activităţilor extracurriculare – 10 puncte;
(…)
5. Dezvoltarea profesională, activitatea metodică şi ştiinţifică – 15 puncte
(…)
6. Contribuţia la activitatea generală a unităţii de învăţământ şi la promovarea imaginii acesteia – 10 puncte.
(…)”

Mai multe amanunte gasiti la paginile 4-7 din documentul pdf la care am dat link mai sus.
Criteriile mi se par destul de ok. Mai bune decat cele de anul trecut, in orice caz. M-a surprins placut chestia asta: „Evaluarea satisfacţiei beneficiarilor de educaţie conform procedurilor stabilite la nivelul unităţii de învăţământ”. E prima data cand vad asa ceva. Pana acum s-a considerat, probabil, ca beneficiarii educatiei, adica elevii si parintii, sunt incapabili sa aprecieze corect ce e mai bine pentru ei si cum e mai bine pentru ei. Se uita, insa, ca de aceasta eventuala incapacitate se face vinovata si scoala: elevii si parintii trebuie informati corect de la bun inceput, trebuie sa invete si ei un pic de metodica si pedagogie (ma refer, desigur, la aspectele practice). Nu orice om isi da seama daca o teoreme e corecta sau nu, dar orice om poate verifica daca introducerea unei teoreme e insotita sau nu de exemple.

Cred ca fiecare parinte ar trebui sa primeasca, la inceputul anului scolar, o brosura continand oferta scolii si un minim de informatii psiho-pedagogico-metodice care sa-i permita o apreciere corecta a activitatii cadrelor didactice.

Comentarii»

1. Despre satisfactia elevilor si parintilor « Marcelinapopa's Blog - Septembrie 10, 2009

[…] multora, in documentul oficial cu privire la criteriile de performanta, despre care am mai vorbit aici […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: