jump to navigation

Multe grafice August 7, 2009

Posted by Marcelina Popa in Cutia cu jucarii.
Tags: ,
trackback

In fine,  cea de-a treia activitate din filmuletul „Algebraic Thinking” se aseamana destul de mult cu ce va propun eu in continuare.

Se dau graficele din figura aceasta (dati clic pe ea ca s-o mariti, eventual):9 graficeStabiliti care grafic se potriveste fiecareia dintre  situatiile descrise mai jos, indicand si care sunt, in fiecare caz, cele doua marimi reprezentate pe axele Ox, si Oy:

(1) In ultimii ani, greutatea mamei s-a mentinut aproximativ constanta.

(2) Cu cat masina e mai veche, cu atat vei lua mai putini bani pe ea.

(3) Imi place mult laptele rece sau fierbinte, dar nu ma omor dupa laptele potrivit de cald.

(4) Niciun elev din oras n-a luat  note de 1 si de 10. Cei mai multi au luat note cuprinse intre 5 si 6.

(5) Veniturile mele au crescut uniform in acesti 10 ani, cu cate 2300 de dolari pe an.

(6) In ultimul an, preturile au crescut cel mai putin.

Ultimele doua situatii ii depasesc, in general, pe elevii romani, fiindca la noi nu se insista deloc asupra notiunii de rata a variatiei unei marimi.

Comentarii»

1. Dana - August 17, 2009

Am vrut sa scriu pe blog de indata ce l-am descoperit, dar nu stiam unde. In cele din urma, am ales postul asta, deoarece contine problema mea favorita, dintre cele pe care le-ai propus pana in prezent.

Felicitari, doamna profa de mate!🙂. Sper sa castigi fani in timp record, fiindca blogul se anunta promitator. Eu l-as fi intitulat „Matematica – altfel”, intrucat observ ca, prin exemplele si linkurile oferite, intentionezi sa prezinti metode de predare mai captivante decat se practica la noi.

Am o sugestie privind continutul viitoarelor articole. E adevarat ca ai linkuit suportul de curs de la learner.org, dar nu toti profesorii (si cu atat mai putin elevii) au rabdarea si/sau cunostintele de engleza necesare pentru a-l parcurge. Propunerea mea este urmatoarea: din cand in cand, sa traduci o problema interesanta, care iese din tiparele programei romanesti si te determina sa privesti matematica intr-un mod putin diferit. Iar mai tarziu sa ii dai si rezolvarea, insotita de cateva comentarii.

Ca sa dau un exemplu: problema cu „multe grafice” are o particularitate care i-ar deruta probabil pe multi copii. Se dau sase situatii diferite si ti se cere sa-i gasesti fiecareia corespondentul in reprezentarile grafice. „Capcana” o constituie faptul ca unora dintre aceste situatii li se potrivesc nu unul, ci 2 sau 3 grafice. Iata originalul, cu solutiile:

http://www.learner.org/courses/learningmath/algebra/session1/part_c/graphs.html

Nu stiu ce se mai intampla azi in materie de predat matematica, dar suspectez ca elevul roman ar incerca sa lucreze dupa principiul: „fiecare intrebare are un singur raspuns corect”. Or, problema „graficelor multe” arata ca lucrurile nu trebuie abordate intotdeauna asa.

2. Marcelina Popa - August 17, 2009

Nu m-am uitat la raspunsuri si rau am facut🙂. In exemplul cu laptele nu ma gandisem nici eu la varianta a doua: sa trec pe Oy, in loc de nivelul satisfactiei, nivelul insatisfactiei. Forma graficului se schimba complet.

Cand lucrezi o problema in clasa, daca atmosfera e suficient de relaxata, apar adeseori idei interesante si foarte diferite. Interesant este ca lucrul asta se petrece nu numai la clase bune, ci si la clase slabe.


Lasă un răspuns

