jump to navigation

Un fel de introducere + ultimele mele framantari :) August 1, 2009

Posted by Marcelina Popa in Jurnal.
Tags: , ,
trackback

M-am gandit ca unii oameni ar fi, poate, curiosi sa stie cu ce se ocupa un profesor de matematica in afara orelor, de aceea blogul acesta va avea un caracter public. N-o sa apuc sa scriu nici 1% din tot ce fac si-mi trece prin cap, insa voi pune aici niste linkuri, o sa mai arunc cate o idee …  mai vad eu!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

O caricatura la categoria „ASA, NU!”:

algebra-cartoon

Pentru cei care nu stiu (inca)  engleza:  domnul cu cravata ii explica tanarului de langa el, anticipand o posibila intrebare,  ca algebra le va folosi in mod sigur mai tarziu, in viata, fiindca vor da un test peste 6 saptamani🙂.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ca de obicei, la inceputul verii mi-am facut o suta de planuri de vacanta. Trebuia sa invat C++, sa ma pun bine la punct cu SQL-ul, sa aleg probleme pentru la anu’ (ma asteapta nu stiu cate culegeri de-abia rasfoite), sa concep si redactez un soi de rezumat intitulat  „Analiza matematica pentru ageamii”, cu dedicatie speciala pentru cei patru corigenti ai mei de clasa a XI-a (sper a XII-a, in curand) etc.

Am trecut cu bine de examenul SQL, am invatat putin C++ (sunt in stare, de exemplu, sa fac singura un program pentru descompunerea in factori primi a unui numar natural), am mai facut ceva probleme de matematica, dar a intervenit ceva care mi-a dat planurile peste cap:  m-am inscris la un curs Intel Teach.  De doua saptamani ma documentez pentru proiectul pe care il am de facut acolo si nu mai termin.

Totul a pornit de la o intrebare provocatoare pe care trebuie s-o adresez elevilor. Intrebarea pe care mi-am ales-o a fost atat de provocatoare, incat, in primul rand, m-a provocat pe mine sa abandonez toate celelalte activitati.

Este vorba de intrebarea aceasta:

La ce ne pot folosi abstractiunile matematicii superioare in viata de toate zilele?

Adjectivul „superioare” este menit sa restranga domeniul cercetarii si sa preintampine abordarile de genul: pai, intreaga matematica este abstracta, fiindca insasi notiunea de numar este abstracta; ce-i asa greu sa gasesti niste utilizari ale numerelor in viata de toate zilele?

Exista mai multe niveluri de abstractizare, iar intrebarea se refera la cele superioare. Momentul in care elevilor de la mate-info li se umple, de obicei, paharul  il reprezinta introducerea notiunii generale de operatie algebrica si a structurilor algebrice, in clasa a XII-a. Chiar si exemplele „concrete” de operatii si structuri algebrice trezesc indignarea: „La ce pot folosi operatiile modulo n? Cui naiba ii poate folosi ceva de genul 7+5=3? De ce nu ne multumim cu operatiile aritmetice obisnuite?”. Nu degeaba tipul acesta de algebra se numeste „algebra abstracta”.

Necazul este ca nici noi n-am prea invatat la ce folosesc lucrurile acestea (nu aplicatii directe, in orice caz), plus ca apar mereu alte si alte utilizari. Pe net se gasesc acum, insa,  foarte multe informatii. Totul e sa stii sa le cauti  si, bineinteles, sa ai timp pentru asa ceva.

Comentarii»

1. Evrika! Şi din nou Intel Teach :) « Marcelinapopa's Blog - Septembrie 17, 2009

[…] masurare trackback Am gasit, in sfarsit, o tema interesanta pentru proiectul Intel Teach. Spuneam aici ca mi-am ales intrebarea “La ce ne pot folosi abstractiunile matematicii superioare in viata […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: